donderdag 22 december 2011

Wie zoet is krijgt lekkers...

Al voor Sinterklaas heb ik bij onze 'schoonnicht' Renita een paar spuitmondjes en kleurstof gekocht. (Hoe noem je de vriendin van een neef? Iemand een origineel idee?) Helaas is het assortiment wat hier in de omgeving verkrijgbaar is niet zo heel groot. Voor een uitgebreide keuze moet je uitwijken naar internet óf een flinke rit met de auto afleggen.



Een poosje geleden was ik een dag in Alkmaar. Omdat ik wist dat ik daar een paar uur moest wachten, had ik bedacht dat ik naar Wormerveer kon rijden. Dat is niet zo ver en......
daar is een taarten attributen winkel. Op mijn gemak bekijk ik de vormen, fondant, koekjesuitstekers, rolmatten enz. enz. die daar te koop zijn. Voor je het weet geef je een kapitaal uit......









Ik koop onder andere een paar spuitmondjes voor glazuur. Nog nooit geprobeerd, maar het lijkt me hartstikke leuk om te doen. Nu ik een paar verschillende soorten heb ga ik me aan het glazuren wagen.
Op het blog van Stéphanie koekjes en taartjes staat een uitstekend recept voor royal icing.
Omdat ik er niet van hou om opnieuw het wiel uit te vinden hou ik haar recept voor stevige roayl icing aan.
Ik maak eerst rode glazuur. De kleur rood moet een poosje staan voor je ziet wat het uiteindelijk wordt. Daarom heb ik keukenfolie over de mengkom gedaan en heb het een paar uur weggezet. Daarna ben ik met de spuitmondjes nr. 224 en 1M aan de slag gegaan.



Op de foto is te zien dat ik eerst wat moet oefenen. Maar na een paar mislukkelingen wordt het wat...
Het duurt uren voor de sterretjes en bloemetjes droog zijn. Ik laat ze de hele nacht drogen.

De volgende morgen maak ik groene glazuur.Van de vriendelijke winkelmedewerkster in Wormerveer had ik gehoord dat niet alleen rood en zwart doorkleuren, maar dat dit voor alle kleuren geldt. Daarom laat ik de groene glazuur ook een paar uur staan.
Ik heb bedacht met de groene glazuur blaadjes te spuiten en daar de rode bloemetjes 'in te plakken'.


Dan blijkt dat de glazuur niet alleen doorkleurt, maar na een paar uur ook pas de echte stevigheid heeft. Op de foto is te zien dat de details van de blaadjes linksboven uitlopen. Daarom voeg ik nog extra poedersuiker toe. Dan gaat het beter. Ik gebruik de spuitmondjes 104, 352 en 16.



Na een heleboel blaadjes bedenk ik kerstkransen. Inge wil het ook graag proberen en zij bedenkt de hartjes. Zo krijgen we een heel vel vol.






Het duurt heel lang voor alle versierinkjes droog zijn. Dit is de achterkant van het glazuurtje wat net links van 'Anna' op de foto staat na 24 uur drogen. In het midden is de glazuur lichter van kleur en nog zacht. Pas na 30 uur drogen zijn alle vormpjes goed droog.




Als alle glazuurtjes helemaal droog zijn verpak ik ze in een grote piepschuim doos. Zo zijn ze goed beschermd en klaar om voor de kerstkoekjes gebruikt te worden.
De losse glazuurtjes gaan in een luchtdichte trommel.

Geen opmerkingen: