zaterdag 11 februari 2012

Argyle vest inside out

'Aan de achterkant wonen ook mensen', een gevleugelde kreet van oma Anna als kleindochter Anna weer eens iets af wilde raffelen. Tja, dat geduld.


In dit berichtje was al te lezen dat de afwerking voor een mooi resultaat heel belangrijk is. Oma Anna had wel gelijk.....
Ik werk met resten. Daardoor zijn de mogelijkheden van het afwerken wat beperkt. Aan de andere kant is dat ook weer een uitdaging.


Wees heel kritisch en kijk goed of aangebreide boorden, randen en beleggen mooi vallen. Het is het puntje op de 'I' en maakt van 'zelfgemaakt' mooi handwerk. Nu uittrekken en opnieuw breien geeft minder ergernis dan een beleg wat jaren draagplezier bederft.


Eerst heb ik het aangebreide beleg aan de onderkant van de panden naar binnen gevouwen en vastgenaaid. Naai niet te strak, er zit veel rek in handbreiwerk.


Daarna heb ik steken opgenomen in dit beleg voor het beleg wat langs de voorpanden komt (meer foto's hier). Dit beleg is van beneden naar boven en 'op maat' gebreid. Het beleg voor de nek (aan de achterkant van het vest) is tussen de beide voorpandbeleggen gebreid. Goed meten en regelmatig kijken of alles past is hierbij heel belangrijk.


Daarna zijn alle beleggen vastgenaaid. Vervolgens heb ik de bies die langs de voorpanden loopt aangebreid en tot slot een kleine kraag opgebreid. De biezen en de kraag zijn vastgemaasd. Hier is zichtbaar dat er restjes opraken, de lichtgroene kleur is op. 

Wordt vervolgd..... 

3 opmerkingen:

Wieke van Keulen zei

Tjonge, Anna, je vest wordt prachtig. En wat ga jij hard. Echt super om te zien.

Anna zei

Dank je wel Wieke. Jouw avonturen met Arne en Carlos zijn geweldig om te lezen. Daar stop je toch ook wel veel tijd in?

Anoniem zei

Fijn je uitleg over de afwerking dat is ook heel belangrijk. Het mag niet golven en niet te strak zitten. Ik ben met een sjaaltje bezig en het is gelijk een proef werk om te kijken of alles lukt voor ik me aan een groter werkstuk waag.groetjes Roos.