maandag 30 april 2012

Slaapbol

Inmiddels is 'Bram' (zo noemen wij de kleine voor hij geboren is, aangezien paps en mams de namen als Halewijn en Aarnoud niet zo zagen zitten) er al weer even en hoort hij er helemaal bij.


Dit pakje in de kraammand vind ik een heel leuk cadeautje om te maken (haken).
Bram heeft een hele stoere kinderwagen. Daar zit nog geen dekentje in. Normaal mag ik graag wiegendekentjes patchen en quilten, maar ik besluit er nu één te haken.

De mama van Bram houdt van rood, de kinderwagen is zwart. Dat associeer ik met een klaproos. De klaproos is één van mijn lievelingsbloemen. Je kunt er alleen maar naar kijken en van genieten. Als je ze plukt laten ze gelijk hun blaadjes vallen. In de bloementaal staat de klaproos voor 'slaap' en 'rust'. Dat lijkt me prima voor een dekentje.......


Voor het dekentje haak ik granny squares; 10 rode, 10 witte, 10 zwarte en 5 met een 3d-klaproos. De granny's haak ik vervolgens aan elkaar tot een dekentje van 5 x 7 granny squares. Het eindresultaat is 50 x 70 cm, zonder de rand. Op de foto's kun je zien hoe verschillend het resultaat is met een andere indeling van de granny's.




De bobbeltjesrand vind ik op dit blog. Nu is het dekentje nog een beetje frommelig. Daarom maak ik een sopje met een fijnwasmiddel. Daar leg ik het dekentje op. De truc is om het dekentje zichzelf te laten volzuigen en niet onder water te duwen. Dit kan wel een paar uur duren. Daardoor weet je wel zeker dat alle vezels zich helemaal hebben volgezogen met water en er geen lucht meer in je werk zit.









Dan rol ik de deken in een grote handdoek. Daarna span ik de deken op met spelden en laat dit drogen. Dit kan wel een dag duren. Heb geduld, het resultaat wordt dan prima.




1 opmerking:

creativejewishmom/sara zei

Love it! Thanks so much for the inspiration, I'm trying to choose a blanket pattern to start, so love seeing yours on Craft Schooling Sunday!