maandag 6 augustus 2012

Zeeuwse knoppen



In dit bericht konden jullie de Zeeuwse knoppen zien die ik mee heb genomen naar Bernadette en Roos. De knoppen heb ik zelf gemaakt, de stoffen doosjes ook.
Het werken met gietzeep vind ik heel leuk om te doen. Daarbij komt dat er een zeepgroothandel op 8 autominuten afstand zit, materiaal is snel gehaald. Je kunt daar als particulier ook kopen. De bestelling moet via internet en dan kan ik het zo afhalen. Ik gebruik glycerine gietzeep. Dit smelt gemakkelijk en het is heerlijk zacht voor je handen.










De mallen van de Zeeuwse knoppen maak ik van Sillicreations 2 componenten siliconen. Dit werkt makkelijk, als je alles maar goed insmeert met olie. Als ik weer mallen ga maken zal ik een 'how to' plaatsen.

De zeep koop ik in blokken, ook wel zeepcakes genaamd, van ruim 1 kg. Daar snij ik dan met een scherp mes plakken van. Die plakken gaan in stukjes en dan in een badje van Marie op het vuur. Het water mag niet koken, dan wordt de zeep te warm. Kokend water is ook niet nodig, deze zeep smelt heel snel.
Als alle stukjes zijn gesmolten giet ik het in de mallen. Zeep die ik over heb giet ik in een kommetje bekleed met huishoudfolie. De restjes kun je later opnieuw gebruiken.
Daarna spray ik er wat alcohol ketonatus over. Daardoor heb je minder kans op belletjes in de zeep. En dan moet je een uurtje wachten (breien, spinnen, de hond uitlaten....).

Na dat uur kun je de zeep uit de mallen lossen. Bij héle grote mallen moet je misschien iets langer wachten.


Voor de Zeeuwse knoppen maak ik stoffen doosjes van schortenbont. Daarvoor snij ik per doosje 2 lapjes van 10 x 10 cm. Die naai ik dwars op elkaar. De inslag (breedte) van de stof heeft namelijk altijd meer rek dan de schering (lengte) van de stof. Door één van de lapjes een kwartslag te draaien voorkom je dat het doosje naar de ene kant meer rekt dan naar de andere kant.
De twee lapjes zigzag ik met de verkeerde kanten op elkaar. Dan stik ik de hoekjes schuin dicht (zoals bij origami een doosje vouwen). De puntjes naai ik met overhandse steekjes vast. Ik naai steeds 2 puntjes naar elkaar toe. 

Foto: Joost Langeveld

Dan keer ik het doosje binnenste buiten. Daarna snij ik van zilverkarton vierkantjes van 4.75 x 4.75 cm. Die komen op de bodem.
De zeepjes er in, inpakken (per stuk, per paar, per drie) en klaar is je cadeautje.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Jeetje Anna, wat professioneel! Echt, als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat je kan toveren.. ;)! Tot morgen!!

creativejewishmom/sara zei

Looks amazing, thanks so much for sharing on Craft Schooling Sunday!

Anoniem zei

Waar heb je de mal van gemaakt? Van een bestaand zeepje ? Alvast bedankt voor je antwoord.

Anoniem zei

Het hangt ervan af wat je wil maken. Deze zijn inderdaad van een zeepje.