zaterdag 24 november 2012

Een club van 100

De 100 vachten van de Drentse heideschapen moeten weg.

Foto: Drentsheideschaap.nl

Er zijn mensen die het, net als ik, zonde vinden om dat zo maar weg te gooien. Uit één van de balen plukken we daarom een vacht.







Die neem ik mee naar huis om verder te bekijken, te schonen en te wassen. Er zitten best wat 'rommeltjes' tussen de vezels. De vuile vacht weegt 1500 gram. Om te vergelijken: de vacht van Doreen die ik vorig jaar haalde weegt 1900 gram.
Nadat ik eerst alle vieze delen heb weggehaald hou ik dit over:



Dan wordt het strootjes plukken, kaardebollen er uit trekken en kleefkruid verwijderen. De eigenaar van deze jas was lid van een kudde die bedoeld was om kruiden en bloemen van het ene gebied op ons eiland naar het andere te brengen. En je ziet, dat lukt best met zo'n vacht.



Daarna spoel ik de wol twee keer met heet water. Dat gaat in delen:

 

De allerergste 'vuulte' is er dan af en de wol is gelijk veel lichter van kleur. Daarna doe ik de wol in de wasmachine met wolwasmiddel op het handwas wolprogramma. In mijn geval kan dat. Ik wil de wol niet gebruiken om te spinnen, maar om te vullen. Zeeuwse ballen bijvoorbeeld.
Als je met de wol wilt spinnen is het belangrijk om de kans op vervilten zo klein mogelijk te maken.
De wol is van het type 'prik'. Met een dikte van 35 - 40 micron valt het in dezelfde categorie als Texelaar en Hebridean.

In dit geval kan de hele vacht in één keer in de trommel. Daarna moet de wol goed drogen. Dat lukt heel goed op een droogrek:


wordt vervolgd......

1 opmerking:

Anoniem zei

Wow Anna, als ik de foto's zo zie, is ze toch nog vuiler dan ik dacht.. ik ga een linkje doorsturen naar de vrouwen die belangstelling hadden! Wordt vervolgd!