vrijdag 16 november 2012

Silly conen

Het was al een poosje beloofd, maar er waren nog wat andere dingetjes die 'moesten'.
Op verzoek van Nancy uit Terneuzen de 'how to' over het maken van siliconen mallen.


De standaard werkbeschrijving vind je hier. Na een aantal keren de silly creations / silli plastique twee componenten silliconen te hebben geprobeerd heb ik wat kleine handigheidjes / aanvullingen.



Wat heb je nodig:
  • 2 componenten silli plastique
  • bakpapier
  • je positief (dus: datgene waar je een mal van wilt maken)
  • nauwkeurige weegschaal
  • olie (maakt niet uit wat, ik gebruik zonnebloem- of olijfolie)
  • eventueel: hoge ring (zie verderop)

Wat ga je doen:

Het is belangrijk dat je beide componenten nauwkeurig afweegt. Ik gebruik daarvoor een miniem of wiet weegschaaltje. Vet vóór je met de componenten gaat werken alles in met wat olie: je handen, het bakpapier, de positief (vorm) die je gaat gebruiken.


Meet nu van beide componenten een gelijke hoeveelheid af. Hiervoor leg ik na het calibreren een ingevet stukje bakpapier op de weegschaal. Zet de weegschaal dan terug op '0'. Het is een beetje gokken hoeveel je precies nodig hebt. Daarom leg ik altijd ook nog een kleinere positief in de aanslag. Als ik silly over heb, dan kan ik nog een malletje maken.


Kneed beide componenten heel goed door elkaar. Dit gaat heel handig door rollen en vouwen. Echt álles moet lichtgroen zijn. De 10 minuten verwerkingstijd lijken kort. Dit is voor mij echter ruim voldoende. Zelfs bij een 'misser' heb ik nog genoeg tijd om het opnieuw te doen.


Nu komt het spannende deel. Je moet 'op het oog' kijken hoeveel silly je ongeveer nodig hebt voor je mal. Je positief moet er helemaal in passen. Van dit stuk rol ik een hoge, dikke worst. Zet de worst op ingevet bakpapier. Druk nu je positief in de silly. Door het duwen zal de silly naar buiten zakken.
Let er op dat je niet door de silly heen duwt. Dan heb je namelijk aan de onderkant een gat in je mal (daar kun je wel een plakbandje overheen doen, maar beter voorkomen toch?).

Dit werkt prima bij kleine malletjes, zoals de zeepjes die ik eerder maakte.

Grote mallen
Van Jeanet kreeg ik een grote zeep. Natuurlijk kon ik het niet laten om hier ook een mal van te maken. Het nadeel van de silli creations is dat de siliconen in het begin heel zacht zijn. Daardoor zakt je mal uit tijdens het drogen (of in als je de mal dieper wilt hebben dan je originele positief). Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dan krijg je hele rare modellen.


Daar heb ik het volgende op bedacht:
Voor de grote Zeeuwse knop zeep knip ik een ring van een plastic bus. Om er zeker van te zijn dat de mal uit deze ring komt vet ik de ring ook in. Bovendien knip ik de bodem van de bus er af. Je kunt dan altijd duwen als het nodig is.


De ring zet ik op het bakpapier, daarin gaat de worst en dan duw ik de zeep in de worst. Duw gelijkmatig om een mooie, egale mal te krijgen. Als het fout gaat: geen paniek. Gewoon opnieuw een worst rollen en weer proberen. Je hebt tenslotte 10 minuten.




Door de ring kan de silly niet uitzakken naar buiten. Bovendien kun je héél voorzichtig de ring optillen om te zien of je geen gat hebt gemaakt aan de onderkant. De silly mét de zeep blijven hangen als je dit met wat beleid doet.

Wachten


Dan volgt het grote geduld. Ik ga dan meestal onze viervoeter maar uitlaten. Het duurt echt minimaal 2 uur (ik reken voor de veiligheid altijd minstens 3 uur) tot de vorm is uitgehard. Dan druk je voorzichtig je positief uit de mal.
Nu nog in de vaatwasser, of heel heet in de afwasteil, en je vorm is klaar voor gebruik.

De grote zeep op de bovenste foto giet ik in twee delen. Na het uitharden van het onderste deel spuit ik alcohol op de zeep. Dan gaat er een mooi lintje op en dan giet je de mal vol. Reken voor het uitharden ongeveer 2 keer 1 uur (dus een uur per deel).



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goede morgen, wat is de doorsnede van de grote mal, en is deze ook te bestellen?

Anna zei

Beste anoniem, deze blogpost is van 2012, dat is dus al even geleden. Ik heb de mal niet meer (denk ik), maar die had de doorsnede van een broekstuk + de rand.
Er zijn bij mij geen mallen te bestellen, ik geef alleen ideeën.