donderdag 17 januari 2013

Speltcake

Voor het weekeinde bak ik deze keer een speltcake. Speltbrood ken ik wel, ik vind het heel smakelijk. Het nadeel van spelt is dat het moeilijker rijst dan 'gewoon' tarwemeel. Er zitten minder gluten in.


Bij molen 'De Verwachting' koop ik een pakje speltcakemix. Op het etiket staat 'bak in een klein cakeblik'. De hoeveelheid eieren en vet (boter, margarine) zijn echter voor een gewoon cakeblik. Daarom besluit ik tot de volgende combi: ik bak de cake in het Zeeuwse knopblik. Dat is iets kleiner dan een gewone cakevorm. Het speltcake beslag behandel ik als een biscuit, in verband met het rijzen.

Aan de slag!

Wat heb je nodig?

  • 1 pakje mix voor speltcake
  • 4 eieren (kamertemperatuur)
  • 200 gram Wajang of margarine

Wat ga je doen?

Leg de eieren in heet water. Zoek daarna verder alle spullen bij elkaar. 
De margarine maak ik eerst heel zacht in de magnetron: 30 sec op 900 Watt. Mix de eieren één voor één door de boter. Voeg daarna beetje bij beetje de mix voor speltcake toe.
Als ook de cakemix in de beslagkom zit mix ik alles 9 minuten op de hoogste stand.

Na die 9 minuten heb ik een mooi beslag. Dat gaat in de Zeeuwse knop. Die is nu flink gevuld. Omdat spelt slecht rijst maak ik me daar niet echt ongerust over.

De vorm gaat in een voorverwarmde heteluchtoven op 140 C. Dan ben ik blij dat ik altijd een strook bakpapier om de vorm doe (weten waarom? Kijk hier.) De cake rijst namelijk wél goed en komt boven de vorm uit. Gelukkig wordt het geen grote bende in de oven. Het geheel blijft aan elkaar 'hangen' en wordt een mooie cake.


Bij mij duurt het 75 minuten voor de cake gaar is. Kijk vanaf ongeveer 1 uur oventijd regelmatig of de cake al gaar is.

Normaal zijn we niet zo van de cakemixen. Zelfgemaakt vinden we lekkerder. Dit is vanaf nu echter één van onze favorieten.


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmmm, ziet er heerlijk uit! Weet je toevallig ook, of de mix uit puur speltbloem bestaat of dat er ook nog wat tarwebloem in zit? Groetjes!!

Anna zei

Ha Lupineke, ik dacht dat er alleen spelt in zit. Daarom was ik ook verrast door het resultaat. Als ik weer bij de molen kom dan kijk ik voor je.
Groetjes, Anna

Anna zei

Hoi Lupineke,

Dit gaat snel. Molenaar Jan heeft het nagevraagd: er zit 100% speltmeel in de cakemix. Er is geen tarwebloem toegevoegd.
Ingrediënten: Speltbloem, suiker, bakpoeder (E500,E450) aroma: vanille, citroen, natuurlijke kleurstof: curcuma, xanthaangom,zout.  
Allergenen: speltgluten, produkt wordt gemaakt in een ruimte waar ook noten,soja en sesam worden verwerkt

Groetjes, Anna

Anoniem zei

Ik wil voor een vriendin die geen gluten mag een biscuit taartbodem maken... alleen bij mij in de buurt hebben ze nergens speltcake mix.. wel gewoon speltmeel.. weet je wat dan de verhoudingen en ingredienten moeten zijn? Op internet kan ik niet echt iets vinden (heb een taartvorm van 24 of 26 cm)
alvast bedankt groetjes Nancy

Anna zei

In spelt zitten ook gluten! Daar moet je wel rekening mee houden.
Je kunt de verhoudingen aanhouden zoals die in het algemene recept voor cake staan (onderaan de receptenpagina). Gebruik eventueel een theelepel meer bakpoeder of een theelepel crean of tartar extra.