vrijdag 29 maart 2013

Kreukels heb ik niet

Ieder jaar voor Pasen staat deze advertentie in de krant:




Voor de niet-Zeeuwen: kreukels zijn 'alikruiken'. Die kan / mag je zelf rapen voor eigen gebruik. Geen emmers vol, dan wordt het stropen. Dan moet je de kreukels laten spugen, anders eet je zand. Vervolgens koken en dan peuter je ze met een kopspeld uit hun huisje.
Hier in de regio is het de gewoonte met Pasen kreukels (of krukels) met krentenbrood te eten. Nu heb ik geen kreukels (veel te koud om te rapen), maar wel krentenbrood. Nou ja, meer stol.

Hier nog een keer het recept:



Wat heb je nodig?
  • 750 gr Zeeuwse bloem
  • 60 - 65 gr verse gist
  • 3 dl geoete sojamelk
  • 2 hele losgeroerde eierdooiers
  • 175 gr gesmolten Wajang
  • 100 gr witte basterdsuiker
  • 2 koffielepels citroensap
  • 525 gram vulling: notenmix, sukadesnippers, gedroogde cranberries, rozijnen en krenten
  • 1 afgestreken dessertlepel out
  • 300 gram amandelspijs 1:1 

Wat ga je doen?

Voor het werken met verse gist kreeg ik een heleboel tips van mijn neef Jaco. Het deeg is gekneed met een 'heavy duty' mixer / kneedmachine. De bereiding van het originele recept en de variatie zijn gelijk. Gebruik bij het maken van het zetsel geen metalen voorwerpen.

Tip van tante Riet: eiwit maakt de stol droog. Gebruik daarom alleen de dooiers. (En maak van de eiwitten bijvoorbeeld bokkenpoten.)

Weeg de bloem af in een kunststof of glazen mengkom. Meet de melk af in een maatbeker (geen metaal). Voeg de basterdsuiker, de eierdooiers en de gesmolten boter toe aan de melk. Verbrokkel de gist in dit mengsel. Maak in de bloem een kuil. Giet hierin het melk / gistmengsel. Meng het bovenste deel van de bloem met een vinger door de gist / melk. Laat dit zetsel een half uur staan op een tochtvrije plaats.

Doe het zetsel over in de kom van de kneedmachine. Voeg het zout toe. Kneed dit mengsel eerst 1 minuut op de minimum stand, dan 4 minuten op stand 1. Bij het kneden op de hand schat ik dat dit 15 - 25 minuten duurt.

Laat het deeg 1 uur rijzen op een vochtige, tochtvrije plaats. Ik gebruik hiervoor de magnetron met daarin een theeglas kokend water (tip van Jaco).
Na de eerste rijs is dit het resultaat:

Voeg nu alle vulling toe, behalve de spijs. Opnieuw 1 minuut kneden op de laagste stand en 4 minuten op stand 1. Laat nogmaals 1 uur rijzen op dezelfde manier als bij de eerste rijs.

Vorm na de tweede rijs op een ingevette bakplaat, of een bakplaat met keukenpapier, een ovaalvormige koek. Rol de spijs tot een lange worst. Leg de spijs naast het midden op het deeg. Klap het deeg dubbel en druk voorzichtig de randen aan.
Laat dit 1/2 uur narijzen onder een vochtige doek.

Verwarm de oven voor op 220 C conventioneel (onder- en bovenwarmte). Gebruik beslist geen hetelucht of stoomoven. De stol zal dan 'instorten'. Gist kan niet tegen tocht / luchtverplaatsing. Bak de stol in ongeveer 1/2 uur gaar en lichtbruin. De stol is goed als het hol klinkt als je er op klopt. Voor een knapperige korst kun je na 20 minuten de stol bestrijken met water.



En dit is lekker...........




Het originele recept van oma Anna lees je hier.

2 opmerkingen:

Het lieve leven... zei

ik heb eerst even opgezocht wat aliekruiken zijn ;)maar...laat maar ..ik ga ze niet rapen (valt hier denk ik ook niet veel te rapen) maar jouw krentenbrood...yammie!!! Kijk..dat is meer mijn ding ;) Dank je voor het recept! Fijne dagen, groetjes Petra

Betsy zei

Wat een bijzondere combinatie om krentenbrood met alikruiken te eten. Ik had er nog nooit van gehoord.
Het krentenbrood lijkt me heerlijk!

Fijne Paasdagen en een lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn