vrijdag 7 september 2012

Cockle shell

Shetland lace, het is al meer het onderwerp geweest, heeft veel prachtige patronen. Voor de niet meer zo beginnende breister (je moet kunnen opzetten, afkanten, werken met omslagen), als voor de gevorderde is er van alles te vinden.


Patronen van Shetland lace worden meestal in een breischema gezet. Als je nog nooit Shetland lace hebt gebreid dan is er een heel uitgebreide handleiding te lezen: Heirloom knitting. Dit is in het Engels. Een uitgebreide Nederlandstalige handleiding heb ik niet kunnen vinden.

Op dezelfde website staan ook een paar gratis patronen. Leuk om eens mee te proberen of het wat voor je is.




Tijdens een zoektocht naar informatie over visserstruien kom ik het 'cockle shell' patroon tegen. Dat ziet er hartstikke leuk uit. Deze cockle shell heeft een patroonrapport van 21 steken en 12 naalden. Het is niet zo heel ingewikkeld om te breien. Helaas blijken de op het www te vinden uitgeschreven beschrijvingen niet helemaal te kloppen. Na een avondje proeflapjes (opzetten, breien, weer uithalen) heb ik een breischema in elkaar geknutseld.


Op deze site vind je filmpjes over het breien van een cockle shell patroon. Let op: Kate Davies gebruikt een ander stekenaantal en aantal omslagen.

Deze zomer koop ik bij Atelier Jaffari twee bolletjes Invicta Colour van Scheepjes. Met deze bolletjes brei ik een sjaal van 2.15 x 0.50 meter. Elke bol heeft een looplengte van 420 meter, het breit echt enorm uit.


Voor de gevorderde breister staat hier het breischema. Brei de cockle shell op (rondbrei)naald 3.5 mm. Hou rekening met het patroonrapport van 21 steken. Je kunt de sjaal zowel recht als rond breien. De hele sjaal wordt in ribbels gebreid. Lees de eerste naald van rechts naar links. Verder kun je de teltekening volgen.

 
Mensen die een uitgebreide werkbeschrijving willen van deze sjaal krijgen deze van ons gratis bij twee bolletjes Invicta Colour (€ 17,90 ex verzendkosten). De wol is in verschillende kleurstellingen verkrijgbaar. Informeer even bij Jeanet wat er in  het assortiment zit.


De uitleg over het afwerken en dressen van een lace sjaal staat volgende week op mijn blog. Dat heb ik tenslotte hier al beloofd ;-). 

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb hem afgelopen week in het echt gezien: hij is werkelijk prachtig!! Complimenten Anna!!

Jeanet zei

En de sjaal is werkelijk prachtig! Het zou een Zeeland-lace kunnen zijn :-)
Je hebt heel uitgebreide, duidelijke beschrijving gemaakt - en ik ben heel blij dat-ie een poos bij ons in de winkel mag hangen!

Groeten,
Jeanet

Willy zei

Prachtige sjaal. Ik heb 'm bij Jeanet al kunnen bewonderen.

Natas Nest zei

Woow! Great design and so wonderful colors, love that scarf :-))

MoniqueB. zei

Hallo Anna,

Ik heb het patroon online kunnen vinden, al jaren terug en die beschrijving klopte helemaal. Bovendien staat hij ook in het boek: Knits From the North Sea.

Klik je op mijn naam, dan kun je mijn shawl zien met het Cockle Shell patroon.

Anna zei

Hallo Monique, de manier waarop er wordt geminderd in de beschrijving op internet loopt niet met het patroon mee. Dat vind ik jammer van zo'n mooi patroon. Daarom heb ik dat aangepast.
Jouw versie met de kraaltjes is ook schitterend.

creativejewishmom/sara zei

Gorgeous! thanks so much for inspiring us on Craft Schooling Sunday!

Roosje zei

Heel mooi,welke kleurnummer invicta is dit?

Roosje zei

Ik zou deze sjaal graag breien,maar ben niet erg ervaren,raad u mij aan deze sjaal te gaan breien,en is het patroon heel duidelijk en goed te lezen?

Anna zei

Beste Roos, het is inmiddels ruim 1 1/2 jaar geleden dat ik deze sjaal heb gebreid. Het kleurnummer weet ik niet meer. Er zijn nu ook een aantal nieuwe kleuren en een aantal kleuren zijn uit de collectie.
Via www.tikkeltjezeeuws.nl kun je navragen welke kleuren er momenteel beschikbaar zijn. Daar kun je ook bestellen. Je vindt de sjaal hier:http://tikkeltjezeeuws.nl/?kantwerk-(lace),130.

De beschrijving is heel uitgebreid en die krijg je er gratis bij als je de wol besteld. Ik kan via deze digitale weg niet beoordelen of je voldoende ervaring hebt met breien. Maar misschien is er iemand in jouw omgeving die je eventueel kan helpen?

Veel succes, Anna