maandag 14 november 2016

Zoete appeltjes

Hoera!! Een paar jaar hebben we ze niet kunnen eten, ik kon ze simpelweg niet te pakken krijgen.
Afgelopen zaterdag kocht ik een paar kilo zoete appeltjes. Een 'zoete appel' (in dit geval Zoete Ermgaard) is geen handappel maar een stoofappel.



Er zijn verschillende manieren om die klaar te maken. Eén van die manieren vind je hier.



Wat heb je nodig? (Voor 4 personen)

  • ruim 2 kg zoete appeltjes
  • 2 goudreinetten of twee friszure handappels. bijvoorbeeld Jonagold of Jonaprince
  • snufje kruidnagel
  • 2 - 3 cm verse gember
  • een paar handjes gedroogde veenbessen of rozijnen
  • een grote pan


Wat ga je doen?

Doe een bodem water (ca. 1 cm diep) in de pan. Schil de zoete appeltjes, klokhuis eruit en snij de appeltjes in kwarten. Schil ook de handappels, klokhuis eruit en snij in schijfjes. 
Schil de gember en snij deze overlangs door (= 2 stukken gember).
Doe de helft van de zoete appeltjes in de pan, leg daarop de schijfjes van één handappel, de stukjes gember en de helft van de veenbessen.
Doe de andere helft van de zoete appeltjes in de pan, de rest van de schijfjes handappel en andere de helft van de veenbessen.



Zet de pan - met het deksel erop - op een sudderpit, laagste stand. Breng de appeltjes langzaam aan de kook en laat 1 - 1 1/2 uur stoven totdat ze gaar zijn. Hoever je ze laat stoven kun je bepalen door te proeven. Hoe langer ze stoven hoe zachter ze worden. De handappels zullen smelten, de zoete appeltjes blijven heel.
Roer af en toe heel voorzichtig door, maar let er op dat de stoofappels niet kapot gaan.



Je kunt de appeltjes ongeveer een uur voor het eten van het vuur halen. Ze zijn dan nog warm genoeg voor een lekkere maaltijd. Direct van het vuur zijn ze gloeiend heet.

Probeer ze eens met stoofvlees en gebakken aardappels of met een pittige gehaktbal en gekookte aardappels.

3 opmerkingen:

Villa Zeezicht zei

HHmmmmm klinkt heerlijk!! En wat leuk dat je de appeltjes weer te pakken hebt gekregen :) Maak/vries je ze ook in?

Het lieve leven... zei

Ik zag ze ook hier bij de groenteboer. Ik ken ze van vroeger. Toch nu maar eens een kilootje halen! Groetjes Petra

Unknown zei

Van mijn buurman kreeg ik onbespoten zoete appeltjes, met dit eenvoudige recept ga ik aan de slag,hartelijk dank.Toos