vrijdag 11 september 2015

Bokkenkontjes

gluten- en lactosevrij... maar wat een naam voor een koekje. Tja, bokkenpóótjes zijn het niet.



Ik bak al jaren lactosevrij. Binnen onze vriendenkring zijn er ook mensen die niet tegen gluten kunnen. Dan bak ik ook glutenvrij. Omdat wij zelf wél tarweproducten gebruiken is mijn keuken niet vrij van sporen van gluten. Als je zelf wel een compleet glutenvrije keuken hebt dan wordt dit koekje beslist ook glutenvrij.

Het recept lijkt veel op de bokkenpootjes waarvan het recept hier staat.

De bereiding is gelijk, maar ik zal het recept (nu ook glutenvrij) hier nog een keer bloggen.




Wat heb je nodig?

Voor de koekjes:
  • 6 - 7 eieren
  • 225 gram poedersuiker
  • 200 gram amandelbloem
  • (snufje zout - kun je ook weglaten)
  • (geschaafde amandelen - zonder kan ook)
Voor de vulling:
  • 200 gram margarine
  • 200 gram poedersuiker
  • 1 of 2 tl amandelaroma of vanille aroma
  • 2 of 3 el water
Verder:
  • 250 gram extra bittere chocolade

Wat ga je doen?

Verwarm de oven voor op 170 C hetelucht.
Splits de eieren en weeg de eiwitten. Omdat wij de eieren rechtstreeks bij de boer kopen zijn deze niet gesorteerd. Ik weeg daarom de eieren / eiwitten. Je hebt 200 gram eiwit nodig, rond eventueel af naar boven. De dooiers worden niet gebruikt.


Klop de eiwitten stijf. Voeg daarna eventueel een snufje zout toe en beetje bij beetje de poedersuiker. Blijf kloppen.


De eiwitmassa verandert nu in een glanzende, stijve consistentie. Doe het amandelmeel deel voor deel bij de eiwitten. Zorg dat alles goed is gemengd. Let er op dat je de lucht nu niet uit het mengsel klopt.



Spuit met een spuitzak rondjes koekmengsel op de bakplaten. Druk met een natte vinger de 'puntjes'op de koekjes naar beneden. De puntjes hebben bij mij nog al eens de neiging om te verbranden.
Zet alle platen gelijktijdig in de oven en open de deur de eerste 10 minuten niet. Bak de koekjes in ongeveer 15 minuten gaar.  Grotere koekjes zullen wat langer moeten bakken, kleinere koekjes wat korter.
De koekjes zijn gaar als ze licht gaan kleuren. De buitenkant is dan 'droog'.




Laat de koekjes afkoelen. Doordat er geen tarwebloem in zit, zakken de koekjes bij mij een heel klein beetje in. De onderkant van de koekjes is mooi licht bruin.


Maak ondertussen botercrème. Klop hiervoor 200 gram boter met 200 gram poedersuiker tot een romige massa. Bij deze hoeveelheid ben je zeker 10 minuten aan het mixen, met een staande mixer. Voeg na een paar minuten 1 of 2 el amandel aroma toe (zo veel als je zelf lekker vindt) en het water. De botercrème moet een goed spuitbare, maar stevige massa worden.


Na ongeveer 10 minuten zal de botercrème lichter van kleur worden. Dan is de crème goed. Vul een spuitzak. Ik gebruik nu spuitmondje nr. 7. Spuit op de helft van de koekjes botercrème. Leg de andere helft van de koekjes er op.


Smelt nu de helft van de chocolade. Ik gebruik hiervoor de magnetron, 1 1/2 minuut op 675 W. Roer dan stukje voor stukje de andere helft van de chocolade door de gesmolten massa.


De chocolade koelt door de koude chocolade af naar huidwarm (32 - 34 C) en wordt lichter van kleur. Doop beide kanten van de bokkenpootjes in de chocolade. Leg de koekjes op een vel bakpapier om de chocolade te laten opstijven. Als je het goed hebt gedaan is de chocolade mooi knapperig.




Let op: deze koekjes zijn niet krokant, maar zacht. 

En de naam? Toen de koekjes klaar waren bedacht ik dat ik de 'puntjes' beter had kunnen laten zitten. Het zijn dan geen 'puntjes', maar 'staartjes'. En wat het bruine stukje met chocolade dan is, dat mogen jullie zelf invullen :-). 

Geen opmerkingen: