dinsdag 4 december 2012

Visgraat col

Via het blog van Jeanet kom ik dit tegen. Leuk om nog eens een keer wat mee te maken (denk ik dan nog).


Toevallig kijkt jongste mee. 'Die wil ik wel mam en dan in het lavendelblauw'. Dus, moeders aan het breien. Door de grote naalden breit de col vrij snel. Misschien nog een idee voor Sinterklaas (moet je wel héél snel zijn) of kerstmis?

De uitgebreide beschrijving vinden jullie hier. Omdat ik met ander garen brei heb ik het aantal steken aangepast. Voor mensen die dit ook willen breien volgt  hier het patroon in het kort:


Wat heb je nodig:
  • 6 bolletjes Flora van Lana Grossa van 50 gram ( looplengte 140 meter per 50 gram)
  • 1 rondbreinaald 6,5 mm
  • 1 (rond)breinaald 8 mm

Vooraf:
Stekenproef: 26 st x 21 nld = 10 x 10 cm.
De afgewerkte maat is 160 x 35 cm.
Brei eerst een proeflapje. Elke steek wordt dubbel gebreid. Daardoor wordt de col snel te stijf. Het door mij gebruikte garen is eigenlijk voor nld 3,5 - 4 mm. Ik brei deze col op naalden 6,5 mm. Die zijn 2,5 mm dikker.


Wat ga je doen:

Zet 340 st op op de rondbreinaald 6,5 mm. Zet de steken heel los op, anders wordt de eerste nld erg lastig om te breien.

Sluit de ring. Plaats een markeerring aan het begin van de toer. Let er op dat de opzetrand nergens is gedraaid.


Toer 1: Brei deze toer of je recht breit. Steek de nld door de eerste 2 st. Haal de draad door. Laat alleen de rechter st afglijden. Herhaal dit tot aan het einde van de toer. Deze steken vallen naar rechts.


Toer 2: Brei deze toer of je verdraaid recht breit. Steek de in de achterste lus door de eerste 2 st. Laat alleen de rechter st afglijden. Herhaal dit tot aan het einde van de toer. Deze steken vallen naar links.

Bekijk voor het wisselen van toer de uitgebreide foto beschrijving.


Afkanten: bij het afkanten worden de st in visgraatsteek gebreid. Kant de st heel losjes af, ik gebruikte hiervoor een breinld 8 mm. Brei de eerste 2 st. Er staat nu 1 st op de rechter nld. Brei de volgende 2 st. Er staan nu 2 st op de rechter nld. Haal de 1e st op de rechter nld over de 2e st op de rechter nld. Kant zo de hele col af.

Hecht alle draden netjes af. Afhankelijk van het gebruikte materiaal kun je eventueel dressen (spannen).

Jongste kan de col aan!




7 opmerkingen:

Liz zei

Looks great!

Mamita zei

such a beautiful scarf ! love the stitch

creativejewishmom/sara zei

Thanks so much for sharing on craft schooling sunday, now I need to try this fabulous stitch!

Anoniem zei

hallo,
k wilde graag weten hoe je met de visgraatsteek kan meerderen en minderen.
wilde graag een omslagdoek breien.
alvast bedankt,

groetjes Conny

Anna zei

Beste Conny,

Helaas, ik man je niet helpen. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Misschien biedt YouTube uitkomst?

Anoniem zei

Beste anna! Geweldig mooi resultaat! Ook ik ben begonnen, maar zit met het aantal steken.. Ik brei (vergelijkbaar, naald 7 met wol voor 4/5)
Hoe lang is jou sjaal? Kun je hem 2 keer omslaan?

Groeten elske

Anna zei

Hoi Elske,

Ja hoor, de sjaal is zo'n 160 cm lang. Die past prima twee keer rond je nek.