dinsdag 8 oktober 2013

Uitproberen

Zoals jullie weten haal ik regelmatig bakingrediënten bij molen 'De Verwachting' van Jan en Iza van Gorsel in Tholen. Deze molen is maalvaardig en draait ook, maar wordt niet (meer) gebruikt om producten te malen.
Alles wat in winkel 'De Vlaswiek' wordt verkocht komt van een andere Zeeuwse molen. Er zijn héél véél producten, maar het geeft ook wat beperkingen bij diëten/ allergieën. Het is niet mogelijk de bakmixen zo maar aan te passen.

Foto: Molendatabase.nl

Molen de Jager in Oud-Vossemeer is maalvaardig en wordt nog wel gebruikt om producten te malen. Jullie konden eerder al lezen dat Corneel zelf maalt en bakmixen mixt. Afgelopen zondag was ik weer even bij hem op bezoek.
Corneel heeft namelijk lactosevrij bruinbroodmix. Dat ga ik eens uitproberen.

Foto: Omroep Tholen


Al pratende kom het op de ingrediënten die in de verschillende bakproducten zitten. Bij meergranenbrood wordt er bijvoorbeeld lactose en melkeiwit toegevoegd. Corneel en ik gaan het proberen: (brood)bakmixen zonder toegevoegde melkproducten. Corneel maalt en mixt en ik ga bakken.

Hoe de resultaten worden weten we nog niet, maar daar gaan jullie meer van horen.
Dus: ben je lactose intolerant en bak je graag? Hou dit blog in de gaten!


Geen opmerkingen: