vrijdag 8 november 2013

Meergranenbrood



Na mijn vorige berichtje zijn we aan de slag gegaan met lactosevrij meergranenbrood. De conclusie tot nu toe: lactose is helemáál niet nodig in dit brood. Zonder lactose is het een geweldig lekker brood en veel beter voor mijn darmen (en die van jongste). Omdat deze mix wat lichter van kleur is dan de mix met lactose heeft Corneel de mix: 'meergranen broodmix licht' gedoopt.

Het (voorlopige) recept, voor één brood:



  • 500 gram meergranenmix licht
  • 305 gram water
  • 15 gram lactosevrije vloeibare margarine

Wat ga je doen:
Vooraf: ik heb 5 gram water meer toegevoegd dan het oorspronkelijke idee van 300 gram. Ik vond het deeg wat droog. Voeg steeds maar een klein beetje water toe. anders loop je het risico dat het deeg te nat wordt.



Kneed alle ingrediënten in 15-25 minuten tot een handzaam deeg. Het deeg plakt niet meer aan je handen of aan de mixer (gebruik hiervoor geen handmixer, die zal het waarschijnlijk niet overleven). Met een standmixer duurt het bij mij 15 minuten op stand 2. Reken met de hand op ongeveer 25 minuten.



Laat de deegbol 25 minuten rusten. Bol het deeg dan op en laat 15 minuten rusten. Bol opnieuw op of vorm een batard. Dit kun je nog versieren met bijvoorbeeld zonnebloempitten of pompoenpitten. Mmmmmmm.... Laat dit 40 - 50 minuten rijzen. 



Bij mij rijst het deeg enorm, het komt boven de rijsmandjes uit. Dan blijkt dat ik toch de deegnaad niet helemaal goed heb dichtgeknepen. Na het bakken is er gelukkig niets meer van de geklapte naad te zien ;-).



Los de mandjes en bak het brood in 30 - 35 minuten gaar en bruin in een heteluchtoven van 220 C.


Ook 'hebbu'? Je kunt de mix bestellen bij Corneel via e-mail. Behalve de lactosevrije meergranenmix is er ook lactosevrije wittebrood- en bruinbroodmix in verpakkingen van 1 kg en 5 kg.

Geen opmerkingen: