maandag 2 december 2013

Adventssjaal 2013 - dag 1

Jeanet van Blij dat ik brei blogde vorige week over de adventssjaal. Een hartstikke leuk initiatief, maar toch aarzelde ik om mee te doen. Heb ik tijd genoeg om elke dag een stukje te breien? Tenslotte heb ik ook nog een paar andere projecten lopen.



Ans breide vorig jaar de sjaal van 2012. (Geen Ravelry account? Even aanmaken, veel plezier en beslist geen spam.) Zij haalde me min of meer over om dit jaar ook te gaan breien. De originele aanwijzingen vind je hier: Duits en Engels.

Er zijn nog al wat mensen die niet graag van een Duits of Engels patroon breien. Daarom ga ik proberen elke aanvulling dezelfde dag nog op deze blog te plaatsen. Het patroon is gratis, maar je kunt een donatie doen op de patroonpagina's. De opbrengst gaat naar een kinderziekenhuis in Noord-Duitsland.
Heb je nog geen materiaal? Dat kun je hier bestellen, zet er wel bij wat je in gedachten hebt.

Van Ans: met kraaltjes


Omwille van de snelheid plaats ik alleen de algemene breibeschrijving, de breischema's (plaatje) en de verklaring van de symbolen. Liever printen? Klik.

Zonder kraaltjes




Wat heb je nodig?
(Opgave zoals bij het originele patroon. Vragen en opmerkingen hierover kun je hier achterlaten.) Er zijn twee versies van de sjaal, één met en één zonder kraaltjes. Omdat het patroon tot nu toe gelijk is geef ik de grootste hoeveelheid genoemd materiaal aan.

  • breinaalden 3 mm
  • 1680 meter garen geschikt voor breinaalden 3 mm
  • 425 kralen van 4 mm
  • (1 haaknaald)
Algemene breibeschrijving:
  • lees de oneven naalden (goede kant werk) altijd van rechts naar links.
  • lees de even naalden (verkeerde kant werk) altijd van links naar rechts.
  • de tussenrand vormt de afscheiding tussen de patronen van de opeenvolgende dagen. Deze rand heeft altijd 103 st. Soms moet je meerderen of minderen om tot 103 st te komen.
  • Breien met kralen? De kraaltjes komen op de plaats van de 'P'. Haal de steek van de linkernaald, trek de lus met een haaknaald door de kraal, zet de steek terug en brei de seek volgens patroon.
  • Geen kralen? Brei dan de 'P' steeds recht.
  • Brei de toeren 1 t/m 8 voor elke tussenrand één keer.
  • De schema's geven de goede kant van het werk weer.
Zoals je op de bovenste foto kunt zien had ik het idee om met kralen te breien. Ik weet echter nu al dat ik te weinig materiaal heb (ruim 800 meter). Daarom heb ik gisteren besloten de kralen te laten vervallen en de sjaal met twee kleuren te breien. Allebei de garens zijn zelf gesponnen. Het blauwe garen is zelf geverfd met indigo en bestaat uit alpaca en zijde. Het oranje garen (nog niet op de foto) is geverfd gekocht als lont en bestaat uit merino en zijde.

Zet 103 st op, dit is inclusief 3 kantsteken aan weerszijden.  Brei deze steken steeds recht. Deze steken worden verder niet meer genoemd in de schema's. Begin met het breien van de tussenrand (zie schema hierna). 

Tussenrand:


Verklaring van de tekens:
+ = ribbels (recht aan de goede kant én recht aan de verkeerde kant)
I = recht
O = maak 1 omslag
/ = brei 2 steken recht samen
\ = haal 1 steek recht af, brei de volgende steek, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
P= plaats 1 kraal en brei de steek recht.

Alleen de oneven toeren zijn afgebeeld. Brei de even toeren recht (= ribbels). Brei deze rand 1 keer.

Patroon dag 1:


Verklaring van de tekens:
I = recht
O = maak 1 omslag
/ = brei 2 steken recht samen
\ = haal 1 steek recht af, brei de volgende steek, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek

Alleen de oneven toeren zijn afgebeeld. Brei de even toeren steeds averecht. (Brei de 3 kantsteken aan weerszijden steeds recht.)
Begin bij de steken aan de zijkant. Brei dan het rapport (vette kaderrand) tot aan het einde van de toer en eindig met de laatste steken na het rapport.

Herhaal dit patroon (toer 1 t/m 4) 6 keer in de hoogte.

Vanmiddag deel 2: 02 december.





12 opmerkingen:

Unknown zei

Oh wow!!!
Nu weet ik zeker dat ik 'm ga maken!
Dit zie ik nog wel zitten!!!
Super!!!
Ben helemaal enthousiast!
Vandaag even mooi garen halen en dan ga ik direct aan de slag!
BEDANKT!!
Groetjes,
Marian

Unknown zei

Leuk wow super!!
Fijn dat je dit doet!!
Nu weet ik zeker dat ik ga beginnen met deze sjaal!!
Vanmiddag even mooi garen halen en direct van start!!
Ben ook maar gelijk volger geworden....
Is makkelijk voor elke vertaling van de sjaal en het is toch wel leuk om je te volgen.
Groetjes,
Marian.

Marijke zei


Wat super goed zeg dat je de Adventsjaal hier vertaald. Heb jaren geleden gebreid en moet er weer in komen. Mijn dank is groot.

Ti* zei

mooi heb er ook wel zin in...alleen hoeveel gram wol of garen heb je nodig....?

Unknown zei

Ik ben er gisteren al aan begonnen, maar heb het patroontje van gisteren niet meer af gekregen. Ik ga het wel alle dagen afdrukken en dan breien naargelang ik tijd heb. Ik ga in elk geval proberen om hem tegen Kerst af te krijgen :) Thx voor de vertalingen. Ik kon het wel redelijk volgen in het Engels, maar het is toch handig om het hier na te kijken of ik goed bezig ben.

Carin zei

Super dat je het in het Nederlands vertaald. Ik zou hem graag smaller willen maken (als breirol) maar heb geen idee hoeveel steken ik het beste kan aanhouden zodat ik toch goed uitkom. Moet ik dan uitgaan van deze eerste steek en even kijken door hoeveel hij deelbaar is en dat maar aanhouden, denk je?

neeftje zei

Wat fijn de vertaling, ik kan het wel in het engels maar vind het lastig!!! Super!

Ingrid zei

Wat super dat jij dit doet!
Ga je ook foto's plaatsen hoe het patroontje eruit komt te zien?

Ik heb de steken al opgezet!

groetjes Ingrid.

Anoniem zei

super leuk ik ben gelijk begonnen fijn dat je hem in het nederlands hebt vertaalt ik wilde hem al zo graag breien bedankt yvonn

Anoniem zei

Wat ben ik blij met jouw vertaling. De taal was voor mij echt een barrière.
Super bedankt

Unknown zei

Super bedankt voor de vertaling, nu kan ik met een "gerust hart" meebreien, wachtende op dag 2. Gr Erna

Anoniem zei

heel hartelijk bedankt voor de vertaling!