maandag 26 november 2012

100 vachten

Na het droogrek is de vacht klaar voor kaarden of kammen. Met deze vacht ga ik niet spinnen, hij is bedoeld als vulling. Voor het kaarden trek ik de plukken uit elkaar. Daardoor kaardt het makkelijker. De helemaal vervilte delen (dat zijn er niet veel) gooi ik weg.
Er zit weinig tweede schering in de vacht. Dit was een goede schaapsscheerder.



Het is mooi weer. Dat is een meevaller, want daardoor kan ik buiten kaarden. Ik heb zelf een wildcarder. Voor deze vacht zou ik eigenlijk een grofkaarder willen gebruiken. Ik vind het te ver om naar Sint Jansteen of Middelburg te rijden om een kaardemolen te lenen. Daarom toch de fijnkaarder en dan maar wat langer draaien.



Op de website van Ashford vind je een filmpje over kaarden met een kaardemolen. Met handkaarden kan het natuurlijk ook.


Het voordeel van het kaarden is dat er nog heel wat rommeltjes uit de vacht vallen. Ik kaard deze vacht twee keer. Dan gaat een mat op een rolletje en zo kan ik het netjes bewaren.



Ik heb net de gekaarde vacht gewogen. Van de 1500 gram waar ik mee begon heb ik nog 575 gram over. De 925 gram die ik heb weggegooid is wolvet of lanoline (er zit trouwens nog een klein beetje lanoline aan de vezels), zand en modder, strootjes,gras en schapenpoepjes en alle stukken die ik te slecht vond om te verwerken.
De delen waar veel kemp in zit heb ik wel gekaard. Omdat ik er mee ga vullen is dat geen (prik)probleem.

Als je belangstelling hebt voor één of meer vachten neem dan contact met mij op.

Geen opmerkingen: