maandag 19 november 2012

Zeeuwse knoekjes

Behalve zeepjes kun je met mallen ook koekjes maken. Tenminste, dat bedacht ik. Koekjes uitsteken had ik al meer gedaan. Maar koekjes uit een mal?


De siliconen van de mallen die ik gebruik zijn ook geschikt voor voedingsmiddelen. De vraag is dan even of de zeeplucht die soms rond de mallen hangt ook een zeepsmaak geeft. Dat heb ik uitgeprobeerd met rolfondant en hoera! Geen zeepsmaak (en ook geen geschuimbek).


Voor deze koekjes heb ik het recept van de gevulde koekjes gebruikt. De koekjes mogen namelijk zeker niet rijzen én ze moeten gemakkelijk lossen uit de vorm.
Dat laatste blijkt af en toe lastig. Daarom heb ik een paar eetlepels bloem toegevoegd (eerst proberen, dan pas extra bloem gebruiken) en het deeg heel erg koud laten worden.



Bij het vormen van de koekjes leg ik het restant deeg steeds in de vriezer. Dit is heel belangrijk, omdat het deeg dan beter verwerkbaar is. Bovendien plakt het minder aan de mal. En dan is het een kwestie van héél snel werken.


Het recept is genoeg voor 30 Zeeuwse knoekjes. Helaas blijkt bij het bakken dat het deeg toch een heel klein beetje rijst. Daardoor zijn de vormen van de Zeeuwse knop iets minder scherp dan ik had gewild. Deze koekjes bak ik iets langer dan de gevulde koekjes, omdat ze iets dikker zijn. Zo'n 17 - 20 minuten. Als de koekjes licht gaan kleuren zijn ze goed.



Na het afkoelen bestrooi ik de koekjes met (eetbare) decoratiesneeuw. De sneeuw kleur ik zelf met kleurpoeder die je ook gebruikt bij dusten. Je kunt met die kleurpoeders ook heel goed kristalsuiker kleuren.

6 opmerkingen:

zeeuws knoopje zei

Wat ontzettend leuk!

Jeanet zei

Wat een gaaf idee :-) Ik zet "een zak tijd" op mijn verlanglijstje voor de Sint...

Het bakken zal wel gaan, maar de mallen maken is weer een ding op zich.
Groeten!
Jeanet

Unknown zei

zou je kunnen aangeven waar de siliconen mal te koop is?

Anna zei

Beste, deze mallen maakte ik enkele jaren geleden. Ze zijn niet te koop, dit was alleen voor eigen gebruik.

manuelamaas zei

Ik ben al 6 jaar aan het zoeken naar een silicone mal, ze zijn dus niet te koop maar hoe kan ik ze zelf maken?

Anna zei

Beste Manuela,
Ik gebruikte 2 componenten siliconen die geschikt is voor de voedingsindustrie. Ik weet niet of en waar die nu te koop is.
Die maak je aan en dan druk je een Zeeuwse knopzeepje in de siliconen. Hoe het verder ‘werkt’ staat in de gebruiksaanwijzing van de siliconen.