dinsdag 2 oktober 2012

Rits

Hoewel het even rustig is geweest om m'n blog, heeft Anna niet stil gezeten.
Onze achterneef heeft een vestje in bestelling gedaan. Het patroon staat in één van de laatste Phildar boeken. Dat kan ik jullie daarom niet verstrekken. De meeste patronen in het boek zijn eenvoudig te maken.


Er valt me steeds wel iets op bij deze patronen. Er wordt niet veel aandacht besteed aan hoe je de afwerking moet doen van bijvoorbeeld zo'n vestje met een rits.

Daarom hierbij een how-to over het inzetten van een rits in breiwerk.




Ik heb dit vest uit één stuk gebreid, om zo weinig mogelijk naden te hebben. Je kunt ook twee losse voorpandjes en een los achterpand breien. Zet in dat geval eerst de rits in en naai daarna pas de pandjes aan elkaar. Zoals je kunt zien heb ik de schoudernaden nog open gelaten. Dat werkt makkelijker.


Probeer eerst of de rits goed open en dicht gaat.


Speld de rits in de pandjes. Je stikt een rits altijd aan beide kanten van boven naar beneden óf van beneden naar boven in een kledingstuk. Speld daarom de rits ook aan beide kanten gelijk.


Zet je naaimachine op de grootste steeklengte (bij mij is dat 6 mm) en neem een opvallende kleur naaigaren. Zet, als je dat hebt, het ritsvoetje op je machine. Naai nu met de grote steken de rits aan beide zijden vast. Naai zo dicht mogelijk bij de tandjes. Als je bij de trekker komt zet je je naald naar beneden, doe je het voetje omhoog en haal je de trekker onder je voetje door.


Kijk dan of de rits recht tussen de panden zit. Doe het bovenstaande opnieuw als de rits scheef zit.
Zit de rits goed? Neem naaigaren wat past bij het kledingstuk. Naai nu met een normale steeklengte (meestal 2.5 of 3 mm) de rits vast. Naai net naast de grote steken, van de tandjes af. Trek daarna het gekleurde garen uit je werk. Door de grote steeklengte gaat dit vrij eenvoudig.


Als het goed is zit de rits er nu perfect in.

11 opmerkingen:

Unknown zei

Bedankt voor de heldere uitleg! Ik vermijd breiwerk met een rits altijd, maar nu zal ik het denk ik toch eens gaan proberen! Ik ga het gelijk pinnen zodat ik het niet meer kwijt raak... Nogmaals bedankt!

Anoniem zei

Superhandig deze tutorial! Ik sla het meteen op! En wat een schattig vestje overigens! Groetjes!!

*kelebekana*-* zei

merhaba...yeleği çok beğendim ..TÜRKİYE den selamlar ..

creativejewishmom/sara zei

Amazing job, and I just LOVE sweaters with zippers! thanks so much for sharing on Craft Schooling Sunday!

nelleke markesteijn zei

Zo'n mooie duidelijke uitleg is dit!!! Ik heb hem een tijdje geleden al gepind en vandaag kon ik iemand op fb blij maken met d link van deze blogpost!!
Fijn Anja!!
Lieve groet, Nelleke

Nicole zei

Hartelijk bedankt voor deze uitleg! Eindelijk een duidelijk antwoord op mijn vraag. Nelleke, bedankt voor de link!

Suzan zei

Wat een duidelijke uitleg. Ik moet nog een naaimachine kopen. Ik wil zo graag ritsen in mn breiwerk zetten. Moet ik bij aanschaf ergens op letten, zoals motersterkte, voetjes enz? Alvast ontzettend bedankt!

Anna zei

Dag Suzan, in een goede naaimachine speciaalzaak kunnen je je vast verder helpen.
Veel succes!

Unknown zei

Dag Anna, ben op zoek naar het patroon voor dit model.
Waar kan ik die vinden, of heb jij die toevallig nog, of het Nr van het phildar-boek?
Dank bij voorbaat,
Christine.

Anna zei

Hallo Christine, ik denk dat het uit een Phildar boek komt. Het boek en/of het patroon heb ik niet meer, ik breide het voor ons achterneefje.

Unknown zei

Bedankt voor het snelle antwoord.