dinsdag 30 oktober 2012

FO 6: Martina's sprei - deel 3

Dit derde en laatste deel over Martina's sprei gaat over de 8e toer en het aan elkaar haken van de banen. Daarmee is de sprei ook afgewerkt. Je hoeft alleen de draadjes nog maar weg te stoppen.


De 8e toer bestaat bijna helemaal uit picots en stokjes. Alleen de hoeken zijn afwijkend. Haak de lange zijden zoals staat aangegeven in haakschema 4. Eén picot: haak 5 l, haak de picot af met 1 v in de 1e l.


De hoeken:
Op de hoeken (waar je in de 7e toer 9 l hebt gehaakt) haak je 3 picots tussen de blokjes van stk en v. Deze picots haak je met een v vast aan de onderliggende l. De 4e picot komt dan bij het 1e stk of de v van het volgende blokje. Dit doe je per hoek vier keer. Bij het blokje v op de hoek haak je 1 v tussen de 2 v van toer 7 in plaats van 1 stk.



Het aan elkaar haken van de banen:
Haak aan de lange zijde bij de 2e en volgende banen de sprei aan elkaar. Hiervoor haak je de picots 2,3 en 4 boven de blokjes van stokjes niet. In plaats daarvan haak je een stk om de lossenboog (zoals in het schema) en een vaste in de tegenoverliggende picot van de andere baan.



De hoeken:
Je kunt er voor kiezen de hoeken vanaf de 9 lossenboog los te laten hangen. Ik heb de eerste l-boog vanaf de lange zijde nog vastgehaakt op de 1e en 2e picot. Dit is maar net wat je zelf mooier vindt.


De sprei ziet er nu misschien nog wat 'rommelig' uit. Maar door het gewicht valt deze zeker mooi over het bed.

Tips van Anna:
  • Het aantal l in de 1e toer en op de hoeken lijkt wat veel. De ruimte die hierdoor ontstaat heb je nodig om de sprei mooi te laten vallen.
  • Ik werk niet graag met grote lappen op schoot. Daarom heb ik er voor gekozen steeds 2 banen blauw helemaal af te werken. Daarna haak ik de witte baan er tussen.
  • Hoewel het patroon veel minder moeilijk is dan het lijkt maak ik op de grote afstanden nog wel eens een foutje. Ik controleer daarom regelmatig of alle stk en v die ik heb gehaakt wel kloppen.
  • Nogmaals: haak eerst een proeflapje van bijvoorbeeld 1 of 2 keer het rapport. Je weet dan waar eventuele problemen zitten.



Met dank aan tante Catherien die nog veel over de sprei 'boven water' wist te halen.

Geen opmerkingen: