handwerk, knutsels, koekjes, taart en andere (mis)baksels Proefbakkerij voor de Antoiniusmolen en molen de Jager
donderdag 24 mei 2012
Dyscalculie
Onze Inge krijgt voor wiskunde bijles,omdat ze dyscalculie heeft. Voor de lezers die zich nu afvragen wat dat is: je kunt dit vergelijken met dyslexie. Een dyslect heeft moeite met spelling, lezen en schrijven. Gelukkig heeft Inge daar helemáál geen moeite mee. Tijdens de laatste leestest op de basisschool kon ze alle woorden foutloos lezen en had ze zelf nog tijd over. Dit is inmiddels 5 jaar geleden en haar 'record' is nog steeds niet verbeterd.
Iemand met dyscalculie heeft moeite met rekenen, ruimtelijk inzicht, digitale tijd aflezen (analoog is vaak geen probleem), kaartlezen. Voor iemand met dyscalculie is bij mijn weten nog geen woord (zoals dyslect bij dyslexie).
Beide problemen hebben te maken met de manier waarop dingen worden geautomatiseerd. In feite zijn dyscalculie en dyslexie broertjes van elkaar. Dyscalculie is te herleiden naar verschillende gebieden in de hersenen én er is een belangrijke erfelijke factor. Een interessante uitzending van Het Klokhuis (ons favoriete kinderprogramma) over dyscalculie vind je hier.
Helaas, de bijlesleraar is naar Ierland in de periode dat Inge een belangrijk schoolexamen heeft. Een klasgenoot wil haar wel helpen. Dat is hartstikke lief. Hij besteedt er echt veel aandacht aan. Wij vinden dat wel een taart waard.
Maar, om met een bloementaartje aan te komen? Een stoere mannentaart lijkt ons een beter idee.
Het wordt een schelpentaartje, bekleed met gemarmerde fondant. De vulling is van frambozencrème en frambozenjam.
Grote verrassing: een week later wordt er bij ons aangebeld. Er staat een buurtgenoot aan de deur: dat ik zulke lekkere taarten maak. En, de schelpjes zijn ook zo leuk. Tja, de wereld is maar klein.....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten