dinsdag 3 januari 2012

Fair Isle


Oma Anna leerde me breien. Ik was een jaar of 5. Op 2 stokjes van de mikado met rode, witte en blauwe wol in ribbels. Ik heb mijn eerste 'broddellap' nog steeds.


Inmiddels zijn we ruim 40 jaar en heel wat truien, sokken, sjaals, mutsen, wanten en wat je nog meer kunt breien verder. Ik brei niet graag op naalden dikker dan 3,5 mm. Dunner wel.


Vorig jaar kreeg ik een breipakket van Christel Seyfarth, het folklore vest. Deze zomer waren Marus en ik op Fanø, het eiland waar Christel woont. Ze heeft een leuke winkel, waar ze ter plaatse met de breimachine kleding breit. In Nordby kocht ik nog de Kjæmpe Valmue sjaal. De kleuren zijn prachtig en deze kwaliteit wol breit heel fijn. Begin alleen niet in het wilde weg te breien.








Tips van Anna:







  • Deze breipakketten zijn écht niet geschikt voor beginnende breisters.
  • Leer jezelf met wat andere resten wol de Fair Isle techniek van breien aan, waarbij je de wol in de linker hand houdt. Hier vind je een goed filmpje. Mijn ervaring is dat met de kwaliteit wol van Art Knits de draden maar één keer om de vinger geslagen hoeft te worden.
  • Ik gebruik voor het hele patroon, zowel bij de sjaal als bij het vest, maar één rondbreinaald van 1 meter. Alle steken voor de sjaal passen precies op een 1 meter rondbreinaald.
  • Gebruik een goede kwaliteit rondbreinaald met een soepele snaar. Dat scheelt een heleboel ergernis bij het breien.
  • Stoom je werkstuk als het klaar is met de strijkbout boven (niet er op) het breiwerk. Hierdoor wordt het breiwerk mooi gelijkmatig en de wol voelt zachter aan.
Als je nog andere vragen hebt kun je ze hieronder stellen, of een e-mail sturen naar: vanannashand 'at' gmail 'punt'com.
Voor het vest heb ik een paar dingen in het patroon aangepast. In het orgininele patroon lopen de bloemen niet evenwijdig door in de voorpanden. Dat vind ik niet zo mooi. Ik ben daarom op een ander punt in het patroon begonnen.
Bij de mouwen werden te weinig steken opgezet om het patroon van de bloemen mooi door te laten lopen. Zonde, met een paar steken extra is dit opgelost.





Met de sjaal begon ik gelukkig al op Fanø. Er blijkt een oude teltekening in het pakket te zitten. Ik had al één en ander aangepast omdat de onderste klaproos niet precies in het midden uit kwam. Terug naar Christel. Duizend excuses, de juiste teltekening, mijn eerste drie klaprozen uitgetrokken en opnieuw begonnen.
Bij de sjaal begin ik ook op de rondbreinaald van 1 meter. Het puntje brei ik heen en weer.  Vanaf het punt waarop de eerste klaproos begint brei ik dan rond. Het is zo veel makkelijker om de teltekening op de juiste manier in te breien. 


Om een indruk te geven van de hoeveelheid werk; over de sjaal (die heb ik eerst gebreid) deed ik ongeveer 6 weken. Dit is inclusief de afwerking. Er wordt in dit patroon nog een heleboel gemaasd. Over het vest heb ik een week of 4 gedaan.


De pakketten zijn best duur en je houdt een heleboel wol over:



Dit zijn de restanten van 2 pakketten. Ik heb het folklore vest en de bollen die ik over heb maar eens op de weegschaal gelegd. Daar kan ik makkelijk nog een vest van breien. Inmiddels zijn de panden van het tweede vest bijna af. In een volgend berichtje meer hierover.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het vest en de sjaal zijn schitterend, prachtige kleuren. Ik ben zelf aan het oefenen met het inbreien met een muts . Dan kan ik gelijk ondervinden of het me ligt en om een groter project aan te gaan. Fijn dat je zoveel tips geeft en mijn vraag is als je een sjaal breid op een rondbreinaald, brei je dan ook een inzetstuk en hoe werk je dit dan af nadat je het opengeknipt hebt naar binnen toe op een mooie manier? Nog alle beste wensen voor het Nieuwe jaar, groetjes Roos.

Anna zei

Dag Roos,
Als je rond breit en het moet later 'plat' worden (sjaal) of open kunnen (armsgat of vest) dan moet je altijd een inzetstuk breien. Dit wordt in de Fair Isle techniek een 'steek' genoemd. Dit zijn een aantal steken (ik doe meestal 6 of 8 steken) waarin je om en om met je 2 kleuren steeds 1 steek breit.
Voor ik ga knippen zigzag ik de steek aan weerszijden met een stikkende zigzag op mijn naaimachine. Dan knip ik de steek open tussen de zigzagsteken.
Bij een armsgat hoef je dit in principe niet verder af te werken. Bij een sjaal of vest is het mooi er nog een bies aan te breien en die naar binnen om te zomen. Bij de sjaal hier boven kun je dat goed zien. De zwarte rand met de kleine rode en groene klaprozen is later aangebreid en naar de verkeerde kant omgezoomd.
Binnenkort post ik een berichtje over mijn Argyle vest. Daarin kom ik nog terug op de steek.

Wieke van Keulen zei

Bedankt, Anna, voor je berichtje op mijn blog. Jij hebt al 2 hele mooie projecten van Christel gemaakt. Echt prachtig! Allebei. Over het vest heb ik getwijfeld. Ik ben nogal aan de maat en moet natuurlijk het patroon zelf bewerken en het leek me makkelijker om dan eerst een shawl van haar te breien. Het is zo'n feest om het te maken.

DutchKnitty zei

Ik ben nu ook aan mijn tweede project bezig met deze motieven. Weer een omslagdoek, toevallig ook in de korenbloemen zoals hier boven. Het blijft leuk om te doen en ik denk dat er nog veel gaan volgen. Groetjes Astrid
http://breien-als-verslaving.blogspot.nl/

Geja zei

Hallo Anna,

Ik lees je tip over het afwerken van een werkstuk door met het strijkijzer stoom te "blazen" op het breiwerk. Wat ik van een ervaren breister geleerd heb, en ook zelf heb geprobeerd met een Noorse trui, is de panden op een droge handdoek spelden, een vochtige handdoek erboven op leggen en dan het pakket 1 dag onder het vloerkleed leggen. Dit geeft een heel mooi resultaat en is minder risicovol dan met de strijkijzer te werken.