maandag 23 januari 2012

SXM

Na de bananencake van een paar dagen geleden besluit ik Paul te mailen. Paul emigreerde ruim 20 jaar geleden naar Sint Maarten. In die regio eten ze veel bananencake of banana bread. De reis is ver en best duur. Daarom zien we elkaar niet zo vaak. Gelukkig is er internet.



Mijn vraag aan Paul: heb je een recept van bananencake? En ja hoor, die heeft hij wel. Binnen no time heb ik een paar recepten van bananencake en bananabread retour. Dat gaat goed zo. De recepten met nootmuskaat besluit ik niet te gebruiken. De meeste ingrediënten heb ik in huis. Over een paar dagen koop ik bananen.


Op mijn 'echte' verjaardag (ik vier mijn verjaardag altijd wat later) krijg ik een hele leuke verrassing. Paul staat voor onze neus. Hij is met vakantie in Nederland. Kan hij mooi de Jamaicaanse bananencake proeven. Zijn reactie? Wonderlijk. Daarom had ik zo snel een e-mail terug. Het tijdverschil met SXM is in de winter namelijk 5 uur.
Inmiddels is Paul weer naar huis en een nieuwe bananencake gebakken. Ik heb de recepten gecombineerd en gelijk aangepast. Zo lijkt me banaan met basterdsuiker een lekkere combi.


Wat heb je nodig?
  • minimaal 750 gram rijpe bananen (gewicht met schil)
  • 2 eieren, losgeklopt
  • 75 gram gesmolten boter of margarine (wat meer als het beslag te droog is)
  • 170 gram Zeeuwse bloem
  • 150 gram bruine basterdsuiker (donker of licht, wat je lekker vindt)
  • 1 tl bakammonium
  • snufje zout


Wat ga je doen?


Gebruik geen mixer, maar een lepel om het beslag te roeren. Verwarm de oven voor op 170 C hetelucht. Vet een cakeblik van 30 cm in.


Meng de bloem, suiker, bakammonium en zout in een beslagkom. Voeg de eieren toe en daarna de gesmolten boter. Blijf roeren tot alle droge ingrediënten zijn opgenomen. Gebruik wat meer gesmolten boter als het beslag te droog blijft.




Snij de bananen in stukjes en prak ze grof, zoals op de foto. Dit is echt voldoende, anders wordt de cake een fruithapje. Roer de banaan door het beslag. Roer niet te lang, goed is goed.




Giet het beslag in de cakevorm en verdeel dit gelijkmatig. Bak de cake in 1 uur gaar. Ik zet de cake 1 richel boven het midden. Controleer eventueel na 50 - 55 minuten met een breinaald of satéprikker of de cake al gaar is. De prikker moet droog uit de cake komen. Controleer dit op een paar plaatsen, de stukjes banaan blijven namelijk vochtig. De korst lijkt wat donker. Die is niet verbrand. Dit is van de basterdsuiker.



De cake is het àllerlekkerste op de dag van het bakken. De korst is dan nog knapperig. In een afgesloten trommel een dag of 3 houdbaar.
Dit smaakt naar de Bovenwindse Eilanden. Het wordt tijd dat we weer eens gaan....

Geen opmerkingen: