dinsdag 7 februari 2012

Zachte choco's


De meeste Amerikaanse websites vind ik niet zo geweldig om te zien. Ik word gek van de hoeveelheid toeters, bellen en reclame die op de meeste pagina's staan. Hier vond ik echter een meesterlijk recept en dat maakt de toeters weer een beetje goed. Ik heb het een beetje aangepast en de eenheden 'vertaald' naar onze continentale begrippen.



Wat heb je nodig?
  • 200 gram margarine
  • 200 gram kristalsuiker
  • 200 gram bruine basterdsuiker
  • 330 gram Zeeuwse bloem
  • 2 eieren
  • 1 tl bak ammonium
  • 1/2 tl zout
  • eventueel een snufje grof zeezout
  • 200 gram extra bittere chocolade
  • walnoten naar smaak


Wat ga je doen?


  • Verwarm de oven voor op 170 C stoomoven of heteluchtoven.
  • Hak de chocolade in stukjes.
  • Mix de margarine, kristalsuiker en bruine suiker tot het een romige massa is.
  • Voeg de eieren één voor één toe. Mix steeds tot het ei helemaal is opgenomen.
  • Voeg de 1/2 tl zout toe.
  • Los de bak ammonium op in heet water (dit stinkt). Mix dit door het beslag.
  • Voeg beetje bij beetje de bloem toe.
  • Mix de chocoladestukjes door het beslag.
  • Voeg eventueel walnoten toe.


    Maak met 2 eetlepels hoopjes beslag op de bakplaat. Leg de hoopjes ver uit elkaar, de koekjes gaan heel erg rijzen! Bak de koekjes 10 minuten, tot de randjes bruin worden. Na de koekjes gebakken te hebben met hetelucht en met stoom lijkt er niet zo veel verschil te zijn tussen de resultaten. In de stoomoven rijzen de koekjes iets beter. Voor de smaak maakt het niet veel uit. De koekjes gebakken in de stoomoven blijven 1 - 2 dagen langer 'vers'.

    Ik kan met de hoeveelheid deeg 2 baksels maken. In het tweede baksel voeg ik een snufje grof zeezout en walnoten toe. Het idee van het zeezout is afkomstig van een bekende chocoladefabrikant. Ze zijn slecht verkrijgbaar, maar er zijn pure chocoladerepen met notenmix en zeezout.....smullen!


    Het worden geen koekjes, maar KOEKEN. Laat de koeken helemaal afkoelen voor je ze van de bakplaat haalt. Ze zakken bij het afkoelen weer in. Ik was ongeduldig en dan krijg je dit (dat ik niet veel geduld heb wisten jullie al):


    Dat wordt een bende. En je bent verplicht om de kapotte koekjes op te eten. Errug....

    Met deze hoeveelheid bak ik 30 koeken (de kapotte niet meegerekend). Op de schaal blijven ze in ieder geval 3 dagen goed. Toen waren ze op (helaas).
    De koeken zijn zacht van binnen, dat hoort zo. Inge vindt de koeken van het eerste baksel (zonder zeezout en walnoten) het lekkerste. Ik vind zelf de koeken mét juist om je vingers bij op te eten.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Anna :D

ik wilde je even vragen hoeveel heet water er gemengd moet worden met de bakammonium.
Ben erg benieuwd naar de koekjes, die zullen we eind deze week eens eigen maken haha!

groetjes uit Lelystad!

Anna zei

Je hebt gelijk. Het staat niet in het recept. Aan 1 of 2 theelepels heet water heb je genoeg. De bakammonium moet net oplossen. Hoe meer water je gebruikt, hoe slapper je deeg wordt.
Wij vinden de koekjes zo lekker dat de hele schaal in één keer leeg gaat als we niet oppassen. Je bent gewaarschuwd.