zaterdag 3 maart 2012

Argyle vest - de mouwen

Eigenlijk is het vest al even af, maar de tijd om te bloggen ontbreekt. Er is al een paar keer aan me gevraagd of ik meerdere breinaalden gebruik bij het fair isle breien.
Nee, ik gebruik 1 rondbreinaald van 1 meter. Daar kunnen de panden, de beleggen én de mouwen mee worden gebreid.


Zoals op de foto is te zien maak ik lussen in de rondbreinaald voor 'korter' rondbreien. Voor de muts van Inge gebruikte ik een rondbreinaald uit de tijd dat deze naalden voor het eerst in de mode waren (jaren '80 van de vorige eeuw).


Bij de muts was het verschil tussen een soepele en een stijve snaar goed te merken. Deze snaar is eigenlijk veel te stijf en t rekt daardoor het breiwerk uit model. Als je ook met een lus wil breien, zorg dan dat je een goede rondbreinaald met een soepele snaar hebt. De rondbreinaalden met de grijze snaar zijn over het algemeen te stijf.
Als je meer wil weten kun je een reactie achter laten.


Het breien met een verkorte snaar gaat op dezelfde manier als wanneer de snaar helemaal wordt gebruikt. Het enige verschil is dat je nu aan je linker en / of je rechter hand een lus over houdt.


Bij deze mouwen heb ik het mezelf niet al te moeilijk gemaakt. In de ondermouw zijn steeds 2 steken in de rode nuances gebreid. Uit die 2 steken meerder ik dan voor het model van de mouw. Het patroontje links en rechts van de rode steken is gelijk.

Wordt vervolgd.......

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat heb je een mooi patroon en de mouw ziet er super mooi uit en een goed idee om op die manier de meerderingen te doen.
Als ik het goed begrijp en ik ga het zeker proberen dan trek je de lus van de snaar er elke keer doorheen als je daar aangekomen bent.
Ik heb mijn sjaal uitgetrokken en ga op zoek naar Shetlandwol in plaats van sokkenwol dat heeft toch een andere uitstraling en om dan tegen beter weten in verder te breien heeft geen zin. groetjes en bedankt voor je uitleg, Roos.